Nordjyske Museer søger sæsonformidlere til Vikingemuseet Fyrkat

Ansøgningsfrist: 01-03-2024

Tæt på Harald Blåtands ringborg Fyrkat ved Hobro ligger Vikingegården. Det er et rekonstrueret gårdanlæg, hvor museet sammen med besøgende og frivillige håndværkere formidler, hvordan beboerne på vikingetidens velhavende stormandsgårde har løst hverdagens opgaver og udfordringer.

Hvis du har lyst til at formidle vikingernes liv og skabe engagerende oplevelser sammen med publikum, er det dig, vi søger. Har du en legende og nysgerrig tilgang til undervisning og aktiviteter, flair for og interesse i arkæologi, håndværk og dyrehold, og kan du løse både praktiske og de pædagogiske opgaver, så har du mulighed for at blive en del af Vikingemuseet Fyrkats formidlingsteam til sæsonen 2024 (april-oktober).

Arbejdsopgaver

• Undervisningsforløb til skoleklasser i alle aldre med udgangspunkt i vikingetiden
  • Aktiviteter på gården, arrangementer og omvisninger for museets gæster
  • Præsentation af vikingetidens håndværk, madlavning, træning og lege
  • Praktiske opgaver i forbindelse med formidlingsarbejdet

Arbejdet foregår overvejende i vikingedragt og udendørs.

Vi søger dig, som

• Elsker at bruge både hænder og hoved i formidlingen
  • Er god til både at fortælle og lytte
  • Er nysgerrig på mennesker, både dem som levede i vikingetiden og dem, som besøger museet.
  • Er selvstændig og ansvarsbevidst
  • Er praktisk anlagt
  • Er fleksibel med mødetider
  • Taler dansk og engelsk, og gerne tysk

Du kan være studerende eller uddannet inden for arkæologi, pædagogik, undervisning, historie, dramaturgi og lignende. Det vigtige er, at du er en levende og engageret formidler, der kan gøre fortiden interessant og relevant for forskellige aldersgrupper.

Hvis du mestrer et håndværk eller har interesse for håndværk, som er relevant for levendegørelse af vikingetiden, er dette en stor bonus.

Arbejdstid

Hovedparten af arbejdstiden ligger i museet åbningstid – både i hverdage og i weekender. Der kan dog ved særlige forespørgsler forekomme aftenarbejde. Museet er åbent i perioden april til oktober.

Arbejdsstedets adresse er Fyrkatvej 45, 9500 Hobro

Der vil være tale om en ansættelse på 27 timer/ugentligt. I ydersæsonen arbejdes 20 timer (19 uger), og i højsæson arbejdes 37 timer (13 uger) fordelt i tidsrummet 10.00-17.00.

Løn og ansættelsesvilkår

Du ansættes ved Nordjyske Museer med løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst.

Tiltrædelse: 2. april til 31. oktober 2024.

Ansøgning

Send en kort ansøgning (max 1 side) plus dit CV – senest 1. marts.

Du søger ved at følge linket “Søg stillingen”.
Alle ansøgninger behandles fortroligt og i henhold til gældende GDPR-forordninger.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte teamleder Sara Heil Jensen, tlf. 24947766.

Ansættelsessamtaler forventes afholdt inden 15. marts.

Vi ser frem til at modtage din ansøgning.

Om os

Nordjyske Museer er et statsanerkendt museum med 13 udstillingssteder og dertil yderligere adresser. Arbejdspladsen har cirka 150 fastansatte medarbejdere svarende til ca. 85 fuldtidsstillinger. Vi omsætter årligt for ca. 70-80 mio. kr. Heraf er omtrent 30 % tilskud fra kommuner og stat.

Læs mere på vores hjemmeside: www.nordjyskemuseer.dk

Vores kerneværdier

På Nordjyske Museer giver vi historien liv.

Med udgangspunkt i de autentiske steder, genstande og fortællinger formidler vi vores fælles fortid – både den nære og den, der kigger ud i verden. Vi skaber indblik og udsyn for vores gæster, så vores forskning bliver nærværende, og formidlingen bliver identitetsskabende. Vi møder vores gæster i øjenhøjde, og vi har fokus på at give dem og vores mange samarbejdspartnere den bedst mulige service – både på museerne og i det digitale møde.

Søg stillingen

23/02/2024