Netværksmøde: Bymuseets rolle i museets by

Kom til netværksmøde og vær med til at diskutere og udfordre arbejdet med byen som genstandsfelt og museumskategorien bymuseum. Bidrag med dine erfaringer og metoder, ideer og viden, så vi fortsat kan udvikle og styrke bymuseernes rolle i museets by.

OPEN CALL

Hvilken rolle indtager dit museum som byens museum?
Bidrag med et kort oplæg på netværksdagen (15-30 min.)
Send titel og beskrivelse til dorthegodsk@romu.dk

Forholdet mellem bymuseer og deres byer er i udvikling, hvor nye samarbejder og samspil mellem museet og byen bevæger sig nye veje. Men hvilken rolle kan og skal museet indtage i byens (kultur)liv og udvikling? Og hvilken betydning har museets deltagelse og engagement i samarbejder i byen på museets identitet og faglighed? Hvilke muligheder og udfordringer møder museet som en aktiv aktør i byen?

Program:

• 10.30-10.45: Ankomst
  • 10.45-11.: Velkomst v. BYMUS-tovholdergruppen
  • 11-11.30:  Museet på tilkald – de ringer, vi kommer

Rikke Johansen Smidt, Viborg Museum
Fra tid til anden kan vi – som kommunalt museum – godt få en fornemmelse af, at vores kerneopgave er at stille op og levere indhold, når andre aktører i kommunes kulturliv får gode ideer. Hvordan navigerer vi, og hvordan prioriterer vi i de projekter, vi bliver indbudt til? Vi vil så gerne være en stærk aktør i kommunes kulturtilbud. Men hvordan sikrer vi, at vi er en stærk aktør, samtidig med at vi er tro mod vores egne dagsordner, strategier og handleplaner?

• 11-12: Museum med byens indbyggere

Mette Stauersbøl Mogensen, TID – Museum for Odense

Bymuseerne har en lang tradition for at invitere byens borgere med i projekter, udstillinger og andre dele af museets arbejde. I oplægget vil vi kigge nærmere på nogle af de engelske og udenlandske bymuseer, der i øjeblikket arbejder med nye strategier for co-curating og co-creation med byens indbyggere.

• 12-12.30: Andre stemmer og agendaer på bymuseet

Dorthe Godsk Larsen, Roskilde Museum

Roskilde Museum har dekonstrueret museets hovedudstilling med henblik på at bane vejen for at udvikle et flerstemmigt museum med rum til flere forskelligartede narrativer om byen. Et middel dertil er at involvere samarbejdspartnere i udviklingen af nye udstillinger, der bringer andre dagsordner ind på museet, som kan udfordre museets fagligheder og repræsentationer plus giver nye perspektiver byens – og museets – identiteter. Hvordan skaber vi rum til andre stemmer og agendaer på museet?

• 12.30-13: Frokost
  • 13-14.30: Open call

Hvilken rolle indtager dit museum som byens museum? Bidrag med et kort oplæg.

Send titel og beskrivelse til dorthegodsk@romu.dk

• 14.30-15: Netværkssnak, kaffe og kage
  • 15-15.30: Mulighed for rundvisning på Roskilde Museum

Om BYMUS

BYMUS ønsker at samle interesserede i bymuseer til vidensdeling, gensidig inspiration, udveksling af metoder og erfaringer, så vi fortsat kan udvikle og styrke museets rolle og status i museets by. Netværket er inspireret af ICOM’s bymuseumsnetværk CAMOC og har fokus på at bringe viden, erfaringer og kontakter i spil fra dette internationale netværk. Samspillet med CAMOC er dels med til at styrke netværkets faglighed og skaber dels grobund for fremtidige internationale samarbejdsprojekter. BYMUS afholder en række netværksmøder med fokus på at give indblik i forskelligartede bymuseers strategier og viden fra CAMOC m.v.

Ønsker du at være med i netværket, så tilmeld dig her

Netværks-styregruppe:

Mette Stauersbøl Mogensen, Tid – Museum for Odense: MSLAR@odense.dk

Rikke Johansen Smidt, Viborg Museum: rij@viborg.dk

Dorthe Godsk Larsen, Roskilde Museum: dorthegodsk@romu.dk

Dato:

04. nov. 2024

Sted:

Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde

Målgruppe:

Bymuseer

Tilmeldingsfrist: