Museernes potentiale – Morgendagens kulturturisme er grøn

Wonderful Copenhagen og Museernes Grønne Akademi inviterer til oplæg om grønne perspektiver på kulturturismen. Gæsternes ændrede forventninger til hovedstadens attraktioner udfordrer nuværende forretningsmodeller og praksisser. Hvordan ruster vi museerne til at navigere i denne nye virkelighed?

Klimaforandringerne og biodiversitetskrisen tvinger samfundet til at forandre sig. For at forblive troværdige formidlere af vores fælles kunst-, natur- og kulturarv er det vigtigt, at museerne kan komme med seriøse svar på, hvordan vi bidrager til at nå danske og internationale klimamål.

Dagens oplæg vil, med udgangspunkt i Museernes Grønne Akademis Charter for grøn omstilling af danske museer, give en introduktion til, hvordan hovedstadens museumsaktører kan arbejde struktureret med grøn omstilling. Vi vil også, med udgangspunkt i sommerens lancering af CopenPay, se nærmere på, hvordan besøgende kan påvirkes til en mere bæredygtig adfærd.

Oplægsholdere

Senior manager Anders Helsager Pedersen vil fortælle om kampagnens effekter og læringer og give indblik i Wonderful Copenhagens arbejde med at påvirke hovedstadens besøgende mod en mere bæredygtig adfærd.

Projektleder for Museernes Grønne Akademi Birgitte Kehler Holst fortæller om arbejdet med at understøtte museernes bæredygtige omstilling. Museernes Grønne Akademi arbejder på at kickstarte og kvalificere den grønne omstilling af museerne – fx via det handlingsorienterede fællesskab i Charter for grøn omstilling af danske museer.

Medarbejdere fra Statens Museum for Kunst og Karen Blixen Museum Rungstedlund vil fortælle om, hvordan samarbejdet med Wonderful Copenhagen om CopenPay har formet deres arbejde med gæster og bæredygtighed.

Målgruppe

Begivenheden henvender sig til museumsledere samt ansatte med ansvar for eller interesse i grøn omstilling. Ring eller skriv til Birgitte Kehler Holst på bkh@dkmuseer.dk eller 40550430, hvis du er i tvivl, om begivenheden er for dig.

Tid og sted

Torsdag d. 31. oktober kl. 14:00-15:30 hos Wonderful Copenhagen på Nørregade 7B, 1165 København K. Vi byder på kaffe og lidt sødt.

Begivenheden er gratis, men deltagelse forudsætter tilmelding.

Dato:

31. okt. 2024

Sted:

Nørregade 7B, 1165 København K

Målgruppe:

Tilmeldingsfrist:

29/10/2024

Priser:

Deltagelse i arrangementet er gratis.

Prisen er reduceret i forhold til vores øvrige arrangementer pga. samarbejdet med Wonderful Copenhagen og støtte fra Augustinus Fonden.