Skattesag sætter Vikingeskibsmuseet i klemme

Vikingeskibsmuseet er blevet ramt af en skattemæssig udfordring, der bunder i en fejlregistrering under fondsloven tilbage i 1980’erne og en streng fortolkning af reglerne for skattefrihed i selskabsskatteloven. SKAT har således vurderet, at museet skal beskattes, og denne afgørelse ankes nu af museet. Det forventes, at ankesagen vil tage 1-2 år.

Vikingeskibsmuseet er en almennyttig institution med offentlig adgang, og det rejser spørgsmålet om, hvorfor selvejende museer pludselig skal beskattes af midler, der udelukkende bruges til at forbedre museet. Yderligere problematisk er det, at skatten pålægges med tilbagevirkende kraft fra 2019. Selvejende museer har hidtil været skattefritaget, ligesom statslige og kommunale museer, og dette bør fortsætte.

Undersøgelse viser problemets omfang

For at få indsigt i problemets potentielle konsekvenser, hvis Skattestyrelsens fortolkning står til troende, gennemførte ODM i foråret en undersøgelse blandt medlemmerne. Resultaterne, som kan findes via linket her, opridser sagens komplekse karakter. En omlægning af selvejende museers skattemæssige status vil alene føre til øget bureaukrati og færre midler til kunst og kultur. Flere politikere har allerede udtrykt undren over SKAT’s afgørelse, og vi håber, at de nu vil tage affære.

ODM’s forslag til løsning

ODM mener, at løsningen er enkel: Alle museer i Danmark bør, som hidtil, være fritaget for skat. Det vil sikre, at selvejende museer ligestilles med statslige og kommunale museer og samtidig sikre at flere midler går til kunst og kultur – i stedet for at binde dem i administration og bureaukrati.

Kontaktinformation:

01/10/2024