Netværksmøde i Nyere Tids Netværk

Sæt kryds i kalenderen:

Tema: De svære emner

Museerne skal være samfundsrelevante, aktuelle og sætte historisk perspektiv på vores nutid. De skal skabe stolthed og sammenhængskraft igennem formidling af vores fælles historie, men skal også åbne for refleksion, kritisk stillingtagen og bevidsthed om fortidens fejl.

Men hvordan arbejder vi som museer med de svære, kontroversielle, ubehagelige eller politisk sprængfarlige emner? Hvordan navigerer vi i spændingsfeltet mellem historie og politik? Og hvad skal vi holde os for øje, når vi skal beskæftige os med de svære emner?

Årets møde i Nyere Tids Netværket kredser om de svære emner; om de historier, vi selv har svært ved at fortælle, fordi de er problematiske, politiske, personfølsomme, kontroversielle eller barske. Om de emner, som går på tværs af tidsånden; som andre har en interesse i, at vi fortæller på en bestemt måde eller med en bestemt vinkel – eller de emner, som andre ønsker, at vi slet ikke fortæller om.

Mødet er for medlemmer af Nyere Tids Netværk.

Er du ikke allerede medlem af Nyere Tids Netværk, så tilmeld dig her

Dato: