Stiftende møde: Netværk for ikke-statsanerkendte museer

ODM har besluttet af støtte oprettelsen af et netværk for ikke-statsanerkendte museer.

Vi mødes i Odense på Danmarks Jernbanemuseum mandag den 2. september kl. 10.00-13.00. Fra ODM deltager direktør Nils M. Jensen.

Hvorfor skal vi mødes?

I Middelfart på chefmødet var vi en gruppe ikke-statsanerkendte museer og andre, som falder uden for denne kategori, der mødtes og talte om en række fælles spørgsmål:

• Hvordan sikrer vi finansieringen på kort og langt sigt?
  • Hvordan sikrer vi tilstrækkelig egenkapital?
  • Hvordan med fonde – der vedvarende ikke anerkender administrative omkostninger?
  • Hvordan med Kulturministeriet og den nye museumslov?
  • Forholdet til personalet, hvor vi ikke er omfattet af nogen statslige overenskomster eller aftaler, da vi naturligvis er en del af det private arbejdsmarked?
  • Hvordan sikrer vi fokus på kerneopgaven og undgår at drukne i bureaukrati og revisionskrav?
  • Hvordan med arbejdstidsregistrering, it-sikkerhed og GDPR?
  • Hvordan sikrer vi repræsentation, gennemslagskraft og relevante aktiviteter i ODM?

Disse spørgsmål og meget andet blev drøftet, og vi var enige om, at det var en god idé at etablere et fagligt netværk efter ODM’s regelsæt.

Jesper Troels Jensen, formand for Danske Taler

Dagsordenen er på vej

I midten af august fremsender formand for Danske Taler Jesper Troels Jensen et forslag til dagsorden. Har du idéer, er du velkommen til at dele dem på jtj@dansketaler.dk.

Dato:

02. sep. 2024

Sted:

Danmarks Jernbanemuseum, Odense

Målgruppe:

Ikke-statsanerkendte museer, der er medlem af ODM

Tilmeldingsfrist:

26/08/2024