Besøg ODM på Folkemødet 2024: Når museer bliver kampplads

Klima, krig og kunstig intelligens. Mange af samfundets kamppladser, hvor meningerne er delte og debatten er skarp, rykker i stigende grad ind på landets museer.

Men hvad sker der med museernes rolle, når klimaaktivister limer sig fast til billedrammer, og museerne afkræves stillingtagen i krige og konflikter? Og hvilke krav stiller det til lovgivningen – ikke mindst i lyset af den aktuelle reform af museumsloven? Hvad vil staten egentlig betale for?

På årets Folkemøde inviterer ODM til debat om museernes samfundsrolle under overskriften ‘Når museer bliver kampplads’ – og du er inviteret til at lytte med, når fagfolk og politikere stiller skarpt på, hvilken rolle museerne kan og skal spille i forhold til nutidens og fremtidens dilemmaer og kriser.

Det hele foregår torsdag den 13. juni kl. 14.45-15.30Kulturens Plads (K29), Lindeplads 2B, Allinge.

Deltagere: Museumsdirektører Mette Bjerrum Jensen (Ringkøbing Fjord Museer), Pernille Taagaard Dinesen (KØN), Jacob Bjerring-Hansen (Bornholms Museum) og kulturordførere Mogens Jensen (S), Charlotte Broman Mølbæk (SF), Sascha Faxe (ALT) og Mikkel Bjørn (DF).

Moderator: Anne Thora Lykkegaard, journalist, Kulturmonitor.

En del af Kulturens Plads

For tredje år i træk er ODM en del af Kulturens Plads, der er et resultat af et samarbejde i Dansk Kulturliv, i år i partnerskab med Applaus.

Efter sidste års store succes er der i år plads til endnu flere besøgende på Kulturens Plads, hvor alle kulturinteresserede kan deltage i et program fyldt med kulturdebatter, politiske taler, fællesspisning, quiz og meget mere. ‍

Lyt for eksempel med, når eksperter fra tænketanken CONCITO gør status over kulturens klimaaftryk. Eller deltag i diskussionen om, hvordan vi skaber bedre adgang til kunst og kultur for unge.

Der er også rig mulighed for at lade kreativiteten få frit løb med fx perler og linoleumstryk, at koble af til livemusik – eller at kridte danseskoene til den populære Generations-DJ-battle. Her har Dansk Kulturliv igen allieret sig med Folkehuset Absalon, som også står for den yderst populære fællesspisning.

Se hele programmet nedenfor eller på Folkemødets hjemmeside (vælg K29 under fanen ‘Lokation’).

10/06/2024