Nye tal fra Danmarks Statistik: Stor fremgang i museernes besøgstal

17,4 millioner. Så mange gange blev de danske museers udstillinger og samlinger besøgt i 2023, viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed er besøgstallet for 2023 det højeste, der er registreret, siden Danmarks Statistik begyndte at føre statistik over museerne.

Oveni besøgstallet for udstillingerne kommer yderligere 2,3 millioner gæster, der i 2023 besøgte et museums butik, café, park eller have. Samlet set er der altså 19,7 millioner gæster, der har fået en museumsoplevelse i 2023.

“Det er flotte tal, som viser, at museerne når bredt ud og betyder meget for mange,” siger direktør i ODM, Nils M. Jensen, som også bider mærke i de 2,3 millioner besøgende, der fik en museumsoplevelse ud over udstillingerne.

“Museer er andet end at tiltrække gæster i udstillinger. I dag handler det om at give en samlet museumsoplevelse til vores besøgende, og det er museerne ekstremt dygtige til,” siger han.

Antal besøgende i museernes udstillinger efter museumstype

Kilde: Danmarks Statistik

Fremgang i alle regioner

De stigende besøgstal på museerne gør sig gældende i alle fem regioner. Region Nordjylland har oplevet den største stigning på 19 procent i forhold til 2022. I Region Hovedstaden, Sjælland, Midtjylland og Syddanmark er der registreret stigninger antallet af besøgende på henholdsvis 14, 14, 7 og 5 procent i forhold til 2022.

Museer med statsstøtte (statslige og statsanerkendte museer samt museer med anden statsstøtte) stod for 14,5 mio. besøgende i 2023. Museer uden statsstøtte havde i 2023 2,9 mio. besøgende, hvilket svarer til 16 procent af alle besøgende i museernes udstillinger i 2023.

Antal besøgende efter region

Kilde: Danmarks Statistik

Covid-19 ikke længere en faktor

2023 er det første år siden 2019, hvor museernes besøgstal ikke er påvirket af coronapandemien. Ser man bort fra 2020 og 2021, hvor museerne i perioder måtte holde lukket, har besøgstallene været stigende de seneste 10 år.

Læs mere om Museumsstatistikken her.

14/05/2024