Nyt Kulturbarometer: 3 ud af 4 har besøgt et museum det seneste år

Årets første måling fra Applaus‘ Kulturbarometer er netop udkommet. Målingen dykker ned i sammenhængen mellem kultur, sundhed og mental velvære. Her fremgår det blandt andet, at mange borgere er enige i, at kulturoplevelser har en positiv effekt på deres psykiske velvære, og at kulturoplevelser bidrager til ny viden og horisonter.

I rapporten kan man desuden læse, at 75 % af de adspurgte har besøgt et museum inden for det seneste år. Dermed er museerne ifølge målingen blandt borgernes foretrukne kulturoplevelser.

Download hele rapporten her.

Borgerne mener: Kulturen bidrager positivt til psykisk velvære

Kulturbarometeret består af en række målinger, der undersøger borgernes kulturforbrug og holdninger til kultur, med særligt fokus på professionelle, publikumsrettede kulturaktiviteter.

Hovedresultaterne fra årets første måling viser blandt andet, at:

Kulturen bidrager positivt til psykisk velvære
  • 66 %, af borgerne er enige i, at professionelle kulturoplevelser bidrager positivt til deres psykiske velvære.
  • 63 % er enige i, at kulturoplevelser bidrager til ny viden og perspektiver.
  • 48 % er enige i, at kulturoplevelser skaber en følelse af fællesskab.
Yngre borgere er generelt mere skeptiske overfor kulturoplevelser end de ældre
  • 11 % af de unge (15-34 år) føler sig signifikant oftere ekskluderet eller fremmedgjort af kulturoplevelser end andre aldersgrupper. Det er næsten dobbelt så mange som blandt alle borgere (6 %).
  • De unge er signifikant sjældnere enige i, at kulturoplevelser bidrager positivt til deres psykiske velvære (55 % vs. 66 % blandt alle borgere).
  • Signifikant flere unge (20 %) end andre borgere (13 %) er enige i, at deltagelsen i professionelle kulturoplevelser er overvældende og stressende for dem.
Flere end to ud af tre synes, at kultur fremmer sociale sammenhænge i lokalområdet
  • 71 % angiver, at de er enige i, at kulturelle aktiviteter i et lokalområde kan styrke sociale sammenhænge.
  • 57 % er enige i, at sårbare borgere ramt af langvarig sygdom, eller som står udenfor arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet, burde have nemmere adgang til kultur.
  • 44 % er enige i, at kulturoplevelser bør være mere inkluderende overfor blandt andet psykisk og fysisk sårbare borgere.

3 ud af 4 borgere har besøgt et museum inden for det seneste år

Ifølge rapporten har 75 % af respondenterne besøgt et museum mindst en gang inden for det seneste år, mens 78 % har været i biografen. De mindst besøgte er klassiske koncerter & opera (28 %) og festivaler (36 %).

Download hele rapporten her.

19/06/2024